01.02.2015

Selv om det går mot lysere tider og dagene allerede har blitt litt lenger, er februar allikevel en mørk og kald måned som de fleste av oss gjerne bare vil ha overstått så våren og sommeren kan komme. I vintermånedene liker jeg derfor å bruke tid på egenpleie og egenutvikling. Her er åtte positive fokuspunkter for februar måned som du lett kan implementere inn i din hverdag.

  1. Sett av tid til deg selv. Slapp av, og nyt det å være inne. Kos deg med en kopp varm te og en god bok. Selv er jeg glad i Bright Mood fra Yogi Tea. Jeg synes det er det like spennende å se hvilke visdomsord som står på teposen hver gang. Ofte er det akkurat de visdomsordene jeg trenger.
  2. Fordyp deg i yogapraksisen din. Mye innetid er den perfekte mulighet til fordype seg i yogaens vidunderlige verden. Kjøp en god yogabok eller les spennende artikler om yoga å nettet. Meld deg inn på et yogasenter for en mer regelmessig praksis eller kanskje drømmer du om å starte en egenpraksis hjemme. For de med et litt større budsjett kan en spennende og inspirerende workshop med din favorittinstruktør være en mulighet, eller kanskje en deilig yogaretreat et sted det er godt og varmt er det du trenger akkurat nå.
  3. Ta et deilig varmt bad med badesalt, din favorittmusikk og stearinlys. Vips så har du din egen spaavdeling! Salt virker rensende på kropp og sinn, og skal ifølge feng shui fjerne negative energier som du har pådratt deg i løpet av dagen. Med andre ord den perfekte avslutning på en travel dag! Mitt favorittbadesalt kommer fra Nature Girl. Det er 100% økologisk og inneholder kamille som virker beroligende på kroppen. Har du ikke et badekar er en kroppskrubb med salt en god løsning. Eco Chic fra Nature Girl er som balsam for sjelen, og den herlige duften av lavendel gir deg en god natts søvn.
  4. Sett pris på familie og venner. Inviter familie og venner hjem til middag eller kanskje et glass vin. Noe av det koseligste jeg vet om å gjøre vinterstid er å fyre opp i peisen hjemme, tenne masse stearinlys og krølle meg sammen i sofaen sammen med gode venner, gjerne med noe godt å spise eller drikke, og bare skravle en hel kveld. Ekte vinterhygge!
  5. Legg merke til de små miraklene i hverdagen. Det at bussen var litt forsinket akkurat når du var litt forsinket også, eller at noen står og deler ut deilig varm kaffe når du er veldig kaffetørst. Og husk å si et lite takk inne i deg hver gang du opplever disse små hverdagsmiraklene, så vil du se at det kommer mange flere av dem.
  6. Gi slipp på alle forventninger. Korte dager gir oss ofte mindre energi. Det er hardt å stå opp om morgenen, og vi blir tidligere trøtte om kvelden. Da er det lov å være litt grei mot seg selv. Husk at du ikke må å gi 100% hele tiden. Senk skuldrene, lukk øynene, ta et par dype pust hele veien ned i magen, gi deg selv et klapp på skulderen og vit at du er bra nok allerede.
  7. Tilgi deg selv og andre. Det kan være vanskelig å legge det bak seg når noen har behandlet oss urettferdig, men det er sant som man sier at det å holde på gammelt sinne og ikke gjør andre enn oss selv vondt. Det at du tilgir betyr ikke at du trenger å bli bestevenner med den personen som har behandlet deg urett, men det betyr at du gir slipp på hendelsen og velger å ikke la den påvirke deg på en negativ måte lenger. Det vil kanskje ta litt tid, men du vil føle deg mye lettere når alt er bearbeidet og lagt bak deg.
  8. Vær positive og hold motet oppe! Selv om det kan være fristende å gjemme seg bort under dyna og vente på våren så prøv å fokusere på det positive i hverdagen og vit at det snart kommer lysere tider. Det er så mange magiske øyeblikk hver dag som bare venter på at du skal få øynene opp for dem. Start en rutine hvor du skriver ned de ti beste tingene fra hver dag, og du vil oppdage at du har mye å være takknemlig for.

Print ut og heng på kjøleskapet :-)

 

Av: Tonje Næss

Hentet fra yogamagasinet.no