God webdesign er veldig viktig og ofte en bedrifts eller merket sitt ansikt utad. Se for deg en handlegate hvor butikkvinduene er alle nettstedene.
Hvis en butikk har et rotete, lite innbydende butikkvindu er sjansen stor for at kundene ikke stopper opp, men går videre nedover gaten. Få kunder går inn i en slik butikk som viser seg frem på en slik dårlig måte.
På samme måte vil designet av websiden avgjøre hva førsteinntrykket blir når man klikker seg inn på siden. Med dårlig webdesign kan man miste salg og kunder selv om man har gode produkter og tjenester til konkurransedyktige priser.
Viktige for et bra nettsted
Når man skal starte et nettsted eller kanskje en nettbutikk er det mange punkter man må sørge for er med. En profesjonell webdesigner vil kunne ta ideer og visjoner og sette det sammen på en måte som fungerer bra og ser visuelt bra ut for besøkende av nettstedet.
Det hjelper ikke mye at siden ser flott ut hvis den er rotete og kunder ikke blir værende for å gjennomføre kjøpene.
- Det er viktig at nettsiden ikke oppfattes som treg. Nedlastningshastigheten til nettsteder kan påvirkes hvis det er brukt feil koding eller hvis for eksempel grafikken er for stor.
- Profesjonelle leverandører av webdesign vil levere nettleserkompatibelt design. Er faktisk viktig at nettbutikken ser lik ut om man enten laster den opp i google Crome eller Explorer.
- Webdesigneren må også levere responsiv webdesign som sørger for at websiden eller nettbutikken automatisk tilpasses utfra om du laster den opp på en IPhone eller et nettbrett.
Dette er ting man kan forvente at en profesjonell leverandør leverer. Det er derfor viktig å ikke undervurdere forskjellen webdesignet faktisk kan gjøre for websiden.
Webdesign og redesign
Om man allerede har et nettsted eller skal starte et nytt, så vil de fleste som er god på dette fagfeltet hevde at god veltenkt webdesign er en investering. En nettbutikk som ikke går som forventet eller planlagt, burde hente inn profesjonelle til å vurdere nettsiden.
Ved redesign av nettstedet bør følgende gjøres før ny lages:
- Kartlegge eksisterende nettsted.
- Lage en oversikt over mangler og ting som ikke fungerer slik at dette unngås i ny wedesign.
- Få en klar oversikt over det nye nettstedets målgruppe, markedsføring og markedsplan.
Mange velger redesign av nettstedene sine og opplever god økonomisk gevinst på grunn av dette. I tillegg vil man også ved en redesigning mest sannsynlig se på om det er gjort riktig og nok digital markedsføring.
Digital markedsføring er ekstremt viktig og ved budsjettering burde man passe på at nok økonomiske midler er satt av til dette formålet. Det hjelper lite at nettstedet har råflott webdesign hvis ingen vet om den.
Unngå feller og feil
Det er slett ikke bare amatører som gjør feil når nettsteder designes. Flere store tunge aktører på nettet har også nettsteder med altfor dårlig webdesign dessverre. Det som går igjen og som kritiseres er blant annet:
- Dårlig fungerende søkefunksjoner.
- For mange og store blinkende bannere.
- Artikler uten innhold.
- Såkalte nyheter får for stor plass i forhold til kjernevirksomheten.
- Dårlige eller irrelevante illustrasjoner.
- Nettstedenes overveldende skryt av seg selv og manglende fokus på hva nettstedets hovedfokus skal være.
Grafiske virkemidler
Ikke undervurder ordtaket «mindre er mer «. I webdesign vil dyktige designere bruke grafiske virkemidler i designet for å fokusere på nettstedets innhold.
Grafiske elementer som for eksempel fonter og skrifttype, går igjen i en bedrifts nettside, visittkort reklame og så videre. Dette er laget bevist og vil si at bedriften har en visuell profil. Det er en del av oppbyggingen av et merke eller en bedrifts identitet.
Gode grafiske virkemidler i webdesign inkluderer en del elementære punkter.
- Hvite områder og fargevalg.
- Navigering på siden.
- Typografi
- Illustrasjoner
Meningen med websiden
Meningen og oppgaven til websider er å gjøre websidens besøkende til kunder og kandidater. For å oppnå dette må man finne målgruppen som er besøkende. Deretter snakke gjennom god webdesign til målgruppens ønsker og behov (det er derfor de besøker nettsiden).
Siste del av designen er at den skal på en enkel og brukervennlig måte guide kunden eller kandidaten til å gjennomføre skrittene som er selve nettstedets mål. Dette betyr at for eksempel et salg gjennomføre og avsluttes før kunden forlater nettstedet.
Kilder: